Correll Dohlmann

Benthe Marie SørensenAlder: 72 år18411913

Navn
Benthe Marie Sørensen
Født 28. februar 1841
Alias
Bente Marie Sørensen og Benthe Marie Smith f. Sørensen
ja

Hjemmedøbt 28. februar 1841
Dåb 20. juni 1841 (Alder 3 måneder)
ÆgteskabOle Vorm SmithVis familie
14. august 1863 (Alder 22 år)
Datters fødsel
1
Andrea Elvine Krarup-Smith
9. august 1866 (Alder 25 år)
Datters dåbAndrea Elvine Krarup-Smith
16. september 1866 (Alder 25 år)
Søns fødsel
2
Carl Krarup-Smith
29. juni 1878 (Alder 37 år)
Søns dåbCarl Krarup-Smith
21. oktober 1878 (Alder 37 år)
Ægtemands dødsfaldOle Vorm Smith
27. januar 1885 (Alder 43 år)
Ægtemands begravelseOle Vorm Smith
3. februar 1885 (Alder 43 år)
Barns ægteskabCarl Krarup-SmithKaren Johanne Elisabeth DanjelsenVis familie
14. marts 1907 (Alder 66 år)
Datters dødsfaldAndrea Elvine Krarup-Smith
26. juli 1913 (på dødsdagen)
Søns dødsfaldCarl Krarup-Smith
26. juli 1913 (på dødsdagen)
Død 26. juli 1913 (Alder 72 år)
Begravelse 1. august 1913 (6 dage efter dødsfald)
Familie med Ole Vorm Smith - Vis familie
ægtemand
hende selv
Ægteskab: 14. august 1863Frøslev kirke, Morsø Sønder herred
3 år
datter
Andrea Elvine Krarup-Smith
Født: 9. august 1866 34 25Seydisfjord på Island
Død: 26. juli 1913Mulvad Mark, Hunderup, Brammingeulykken
12 år
søn

Delt note
Benthe Marie Sørensen Ved dåben indskrevet som Bente Marie Sørensen alias Benthe Marie Smith f. Sørensen Født: 28-02-1841 i Højslev Mølle, Simested sogn og hjemmedøbt. Fremstillet 20-06-1841 i Simested kirke. Datter af møller, hr. Jens Sørensen, og hustru Andrea f. Juul, Højslev Mølle i Simested. Kilde: KB-opslag 140, nr. 2. Simested sogn. Rinds h. Viborg a. År 1813-1852. KB_C228B_A_001_K03-22-A Gift 14-08-1863: Ole Worm Smith, candidatus. juris. og konstitueret sysselmand for Nordre Mule Syssel på Island *), ungkarl på 31 år (attest for vaccination, dateret Vestervig 10-08-1863, af distrikslæge Beik) gifter sig 14-08-1863 i Frøslev kirke, Morsø Sønder herred med Benthe Marie Sørensen, pige, datter af proprietær Sørensen på Dalgaard, 22 år gl. Attest for vaccination, dateret 22-11-1855 af læge Magnus i Hobro blev fremlagt. Forlovere: Peder Thomsen, skolelærer og kirkesanger i Frøslev, samt Jens Sørensen, proprietær til Dalgaard, brudens far. I kirken efter fremlagt kongebrev af 12-08-1863. Kilde: KB-opslag 146, nr. 4, side 154. Frøslev sogn. Morsø Sønder herred. Thisted a. År 1846-1883. KB_C136_A_004_K05-26-A. *) Syssel er betegnelsen for en administrativ enhed i det middelalderlige Danmark. Syslerne blev senere indført i Norge, Færøerne og Island. I dag findes sysler kun på Svalbard og Færøerne, hvor sysselmanden fortsat har en embedsfunktion. Syslernes opgaver har varieret efter tid og sted. Middelalderens sysler svarede til de svenske og finske landskaber, de norske fylker, de engelske shires og de tyske Gaue. Kilde: Wikipedia, den frie encyklopædi Død 26-07-1913: Benthe Marie Smith f. Sørensen på 72 år forulykker 26-07-1913 (sammen med sin søn Carl Krarup-Smith og datteren Andrea Elvine Krarup-Smith samt 12 andre mennesker) på Mulvad Mark, Hunderup (ved Brammingeulykken) og bliver begravet 01-08-1913 på Lemvig kirkegård. Enke efter borgmester Ole Vorm Smith. Boende i Lemvig. Dødsattest af 26-07-1913. Omkommen ved jernbaneulykken ved Bramminge (også kaldet "Brammingeulykken 1913" - læs mere nederst i disse noter). Kilde: KB-opslag 406, nr. 11. Bramming sogn. Gørding h. Ribe a. År 1910-1922. KB_1892_C572B_G_003_0438a-DK. Se også: KB-opslag 177, side 175. Lemvig sogn. Skodborg h. Ringkøbing a. År 1911-1917. KB_1892_C483_G_017_0175a-DK. Børn: Se under ægtefællens noter. Folketællinger: FT-1860: Thisted, Morsø Sønder, Frøslev, Frøslev by, Dalgaard, 53, Kilde: ddd.dda.dk, FT-1860, C6009: Jens Sørensen, 50, Gift, Proprietair, mølleeier, Hobroe Andrea f. Juul, 47, Gift, Hans kone, Hobroe >> Benthe Marie Sørensen, 19, Ugift, Deres børn, Høislev, Viborg a. Elvine Sørensen, 18, Ugift, Deres børn, Høislev, Viborg a. Niels Poulsen Vestergd. [Vestergaard??], 34, Gift, Tjenestefolk, Her i s. Niels Christ. Pedersen, 33, Ugift, Tjenestefolk, V. Assels Christen Frandsen, 59, Gift, Tjenestefolk, Redsted Mette Cathr. Andersdatter, 22, Ugift, Tjenestefolk, Her i s. Ane Marie Christiansdatter, 24, Ugift, Tjenestefolk, Tæbring Maren Olesdatter, 33, Ugift, Tjenestefolk, Karby Niels Nielsen, 23, Ugift, Møllersvend, Lyngs FT-1880: Ringkøbing, Skodborg, Lemvig Købstad, Lemvig Købstad, Nørre Østergade nr.161, Forhus, 1, Kilde: ddd.dda.dk, FT-1880, B8023: Ole Vorm Smith, 47, Gift, Borgmester. By-og Herredsfoged, Nørre Felding Sogn, Ringkøbing Amt >> Benthe Marie Smith, 38, Gift, hans Kone, Simested Sogn, Viborg Amt Troels Smith, 15, Ugift, deres Barn, Island Andrea Elvine Smith, 13, Ugift, deres Barn, Island Jens Smith, 12, Ugift, deres Barn, Island Nicolai Krarup Smith, 10, Ugift, deres Barn, Island Halldor Smith, 7, Ugift, deres Barn, Lemvig Gudrun Smith, 3, Ugift, deres Barn, Lemvig Carl Smith, 1, Ugift, deres Barn, Lemvig Abelone Christine Jensen, 23, Ugift, Tjenestepige, Vestervig Sogn, Thisted Amt Maren Margrethe Mark, 18, Ugift, Tjenestepige, Lemvig Citeret fra brammingegnsmuseum.dk "Brammingeulykken 1913 Den 26. juli 1913 skete ulykken ca. 1 km vest for Bramming station. Eksprestog 1020, som blev kaldt 'Emigranten', havde passeret Bramming Station klokken 16.11, og få minutter derefter kunne man høre et voldsomt brag. Toget var løbet af Toget have 279 passagerer, heraf blev 15 dræbt og 54 såredes. Blandt de dræbte var den kendte socialdemokratiske folketingsmand Peter Sabroee. Sygeplejerske Caroline Heise var på besøg hos familien i Storegade i Bramming, og straks efter ulykke kom hun til stedet og gav den første førstehjælp. Kong Christian den 10 besøgte ulykkestedet efter ulykken og takkede Caroline Heise. Hun fik senere overrakt Kongens fortjenstmedalje. Auditøren ved Statsbanerne satte straks en undersøgelse i gang. Om aftenen på ulykkesdagen var den netop tiltrådte radikale trafikminister Jens Hassing Jørgensen kommet til ulykkesstedet. Da der var sket dødsfald ved ulykken, ønskede han på regeringens vegne, at der samtidig blev foretaget en uafhængig undersøgelse af politiet. Dertil kom, at også professor Lütken fra Polyteknisk Læreanstalt blev engageret til at give en forklaring om årsagen til ulykken. Man fik derved hele tre rapporter. Toget havde to lokomotiver. Ulykken opstod ved, at det andet lokomotiv blev afsporet og væltede, mens det forreste fortsatte 225 m. Når ulykken fik så mange dræbte og sårede som den fik, skyldes det blandt andet, at der midt i togstammen var tre ældre lette vogne. To af dem blev fuldstændigt knust ved ulykken. Tilladelig hastighed på frie strækninger var 90 km/timen, men gennem stationer skulde farten nedsættes til 70 km/timen. Ved at se på klokke-slettene for passagen gennem stationerne i Lunderskov og Bramming kunne gennemsnitsfarten på denne strækning beregnes til 105 km/timen. Og da toget var bagefter køreplanen, har man muligvis sat farten yderlig op, fordi lokomotivførerne mente, at hastighedsbegrænsningen kun var indført for at spare kul. Statsbanerne havde i tiden inden udskiftet de gamle 31,5 kg/m skinner med 45 kg/m skinner. De var skruet korrekt sammen og til svellerne, Men man var i gang med at løfte skinnelegemet, så det kunne tilpasses den svagt krummede kurve, der var på stedet. Derfor var svellerne på store strækninger afdækket for ballast mellem skinnerne. Det var en varm sommerdag. Luftens temperatur var dog ikke usædvanlig høj 22,9°C. Men ved solens indstråling kan skinnerne være blevet meget varmere. Og ved en temperaturstigning på 35°C vil jerns forlængelse på en 15 m lang strækning være 6,8 mm. Da skinnerne var sammenboltede med lasker, har de ikke kunnet udvide sig, og der er i stedet opstået betydelige spændinger i dem. Professor Lütken beregnede, at der ved den høje hastighed er kommet sidetryk på skinnerne, som bolte og sveller ikke har kunnet optage. I december 1913 meddelte justitsministeriet, at der ikke ville blive rejst tiltale mod nogen parter, da man ikke mente at nogen kunne stilles til ansvar for ulykken. Ulykken medførte at det fremover ikke var tilladt at indrangere gamle personvogne mellem nyere bogievogne. Endvidere fik det Statsbanerne til på hovedstrækninger at erstatte sandballast med skærver." Kilde: brammingegnsmuseum.dk/brammingulykken-1913