Correll Dohlmann

Carl Krarup-SmithAlder: 35 år18781913

Navn
Carl Krarup-Smith
Født 29. juni 1878 46 37
Alias
Karl Smith, Karl Krarup-Smith og Karl Krarup-Schmidt
ja

Dåb 21. oktober 1878 (Alder 3 måneder)
Fars dødOle Vorm Smith
27. januar 1885 (Alder 6 år)
ÆgteskabKaren Johanne Elisabeth DanjelsenVis familie
14. marts 1907 (Alder 28 år)
Søsters dødsfaldAndrea Elvine Krarup-Smith
26. juli 1913 (på dødsdagen)
Mors dødBenthe Marie Sørensen
26. juli 1913 (på dødsdagen)
Erhverv
Grosserer
ja

Død 26. juli 1913 (Alder 35 år)
Begravelse 2. august 1913 (7 dage efter dødsfald)
Familie med forældre - Vis familie
far
mor
Ægteskab: 14. august 1863Frøslev kirke, Morsø Sønder herred
3 år
storesøster
Andrea Elvine Krarup-Smith
Født: 9. august 1866 34 25Seydisfjord på Island
Død: 26. juli 1913Mulvad Mark, Hunderup, Brammingeulykken
12 år
ham selv
Familie med Karen Johanne Elisabeth Danjelsen - Vis familie
ham selv
hustru
Ægteskab: 14. marts 1907Holmens kirke, Kbh.

Delt note
Carl Krarup-Smith Oprindelig døbt Karl Smith *) alias Karl Krarup-Smith og Karl Krarup-Schmidt Født: 29-06-1878 i Lemvig sogn og døbt 21-10-1878 i Lemvig kirke - søn af by- og herredsfoged Ole Vorm Smith og hustru Benthe Marie Sørensen i Lemvig. Faddere: Fru Caroline Sørensen af Mors. Frøken Dagmar Møller af Lemvig. Proprietær Jakob Sørensen af Dalgaard på Mors og barnets fader i Lemvig. *) Ifølge kgl. bevilling af 19-06-1905 er navnet Carl Smith forandret til: Carl Krarup-Smith. Kilde: KB-opslag 60, nr. 15. Lemvig sogn. Skodborg h. Ringkøbing a. År 1862-1886. KB_C483_A_007_K02-30-A. Carl Krarup-Smith (R1894) Soranerbiografien - ingen oplysninger endnu! Kilde: soranerarkivet.dk Gift 14-03-1907: Ungkarl, grosserer Carl Krarup-Smith på 28 år, boende Herluf Trollesgade 3 (f. 29-06-1878 i Lemvig, søn af borgmester, by- og herredsfoged Ole Worm Smith og hustru Benthe Marie Sørensen) gifter sig 14-03-1907 i Holmens kirke, Kbh. med pigen Karen Johanne Elisabeth Danjelsen på 23 år, boende Vester Boulevard 27, f. 06-02-1884 i Horsens, datter af grosserer og købmand Marius Elisius Danjelsen og hustru Camilla Mathilde f. Meisner. Lysning i Skt. Matthæus kirke, Kbh. Vidner: Konsul Nicolaj Krarup-Smith, Bristol. Grosserer Marius Elisius Danjelsen, brudens far, V. Boulevard 27. Anm.: Sognebånd til Fenger. Brudg. fritaget for Fattigattest, da han er engelsk statsborger. Meldt vielsen til Matthæus sogns kirkekontor. Kilder: KB-opslag 85, nr. 28. Holmens sogn. År 1904-1911. KB_1892_021_3_122_0084a-V. KB-opslag 13, side 12. Skt. Matthæus sogn. År 1906-1911. KB_1892_058_3_049_0012a-V. Død 26-07-1913: Karl Krarup-Smith (alias Carl Krarup-Smith) på 35 år forulykker den 26-07-1913 (sammen med sin mor og søsteren Andrea Elvine Krarup-Smith samt 12 andre mennesker) på Mulvad Mark, Hunderup (ved Brammingeulykken) og bliver begravet 02-08-1913 på Frederiksberg gamle kirkegård. Grosserer på Frederiksberg. Gift. Efterlevende hustru Karen Danielsen. Sidste fælles bopæl: Frederiksberg Allé 56. Anm.: Dødsattest af 26-07-1913. Omkommen ved Jernbaneulykken ved Bramminge (også kaldet "Brammingeulykken 1913" - læs mere nederst i disse noter). Kilde: KB-opslag 356, nr. 7. Bramminge sogn. Gørding h. Ribe a. År 1910-1922. KB_1892_C572B_G_003_0361a-DM. Se også: Karl Krarup-Schmidt på 35 år dør den 26-07-1913 på Mulvad Mark v. Bramminge og begravet 02-08-1913 på Frbg. gl. kirkegård. Grosserer gift med Karen f. Danielsen. sidste fælles bopæl: Frederiksberg Alle 56. Anm.: Jernbaneulykkestilfælde. C. Meyer, Distriktslæge i Ribe. Kilde: KB-opslag 93, side 92. Frederiksberg sogn. År 1911-1916. KB_1892_064_3_111_0092a-DM. Søskende: Se under faderens noter Folketællinger og bosteder: FT-1880: Ringkøbing, Skodborg, Lemvig Købstad, Lemvig Købstad, Nørre Østergade nr.161, Forhus, 1, Kilde: ddd.dda.dk, FT-1880, B8023: Ole Vorm Smith, 47, Gift, Borgmester. By-og Herredsfoged, Nørre Felding Sogn, Ringkøbing Amt Benthe Marie Smith, 38, Gift, hans Kone, Simested Sogn, Viborg Amt Troels Smith, 15, Ugift, deres Barn, Island Andrea Elvine Smith, 13, Ugift, deres Barn, Island Jens Smith, 12, Ugift, deres Barn, Island Nicolai Krarup Smith, 10, Ugift, deres Barn, Island Halldor Smith, 7, Ugift, deres Barn, Lemvig Gudrun Smith, 3, Ugift, deres Barn, Lemvig >> Carl Smith, 1, Ugift, deres Barn, Lemvig Abelone Christine Jensen, 23, Ugift, Tjenestepige, Vestervig Sogn, Thisted Amt Maren Margrethe Mark, 18, Ugift, Tjenestepige, Lemvig Bopæl meldt i Kbh. - Udfyldelsesdato: 01-11-1907 >> Hovedperson: Carl Kramp Smith, f. 21-06-1878 i Sanvig (læs: Carl Krarup-Smith, f. 21-06-1878 i Lemvig) - Stillinger: Grosserer Ægtefælle: Karen Johanne Elisabeth Smith, f. 06-02-1884 i Horsens Adresse: 01-11-1907: Store Kongensgade 83, 3. Kilde: politietsregisterblade.dk, Station 3 (Sankt Annæ, Øster og Vester). Filmrulle 0025. Registerblad 2641 (unikt id: 1911205) FT-1911: Store Kongensgade 83, 3., Kbh.: >> Krarup Smith, Carl, f. 21-06-1878 i Lemvig, gift, husfar, grosserer, ID 248-1b3b4c: Krarup Smith, Karen Johanne Elisabeth, f. 06-02-1884 i Horsens, gift, husmor Henriksen, Martha Katrine, f. 09-07-1890 i Kbh., ugift, tjenestepige Kilde: FT-opslag 160. FT1911_0027_01216 Adresse i 1913: Frederiksberg Alle 56, Frbg. Citeret fra brammingegnsmuseum.dk "Brammingeulykken 1913 Den 26. juli 1913 skete ulykken ca. 1 km vest for Bramming station. Eksprestog 1020, som blev kaldt 'Emigranten', havde passeret Bramming Station klokken 16.11, og få minutter derefter kunne man høre et voldsomt brag. Toget var løbet af Toget have 279 passagerer, heraf blev 15 dræbt og 54 såredes. Blandt de dræbte var den kendte socialdemokratiske folketingsmand Peter Sabroee. Sygeplejerske Caroline Heise var på besøg hos familien i Storegade i Bramming, og straks efter ulykke kom hun til stedet og gav den første førstehjælp. Kong Christian den 10 besøgte ulykkestedet efter ulykken og takkede Caroline Heise. Hun fik senere overrakt Kongens fortjenstmedalje. Auditøren ved Statsbanerne satte straks en undersøgelse i gang. Om aftenen på ulykkesdagen var den netop tiltrådte radikale trafikminister Jens Hassing Jørgensen kommet til ulykkesstedet. Da der var sket dødsfald ved ulykken, ønskede han på regeringens vegne, at der samtidig blev foretaget en uafhængig undersøgelse af politiet. Dertil kom, at også professor Lütken fra Polyteknisk Læreanstalt blev engageret til at give en forklaring om årsagen til ulykken. Man fik derved hele tre rapporter. Toget havde to lokomotiver. Ulykken opstod ved, at det andet lokomotiv blev afsporet og væltede, mens det forreste fortsatte 225 m. Når ulykken fik så mange dræbte og sårede som den fik, skyldes det blandt andet, at der midt i togstammen var tre ældre lette vogne. To af dem blev fuldstændigt knust ved ulykken. Tilladelig hastighed på frie strækninger var 90 km/timen, men gennem stationer skulde farten nedsættes til 70 km/timen. Ved at se på klokke-slettene for passagen gennem stationerne i Lunderskov og Bramming kunne gennemsnitsfarten på denne strækning beregnes til 105 km/timen. Og da toget var bagefter køreplanen, har man muligvis sat farten yderlig op, fordi lokomotivførerne mente, at hastighedsbegrænsningen kun var indført for at spare kul. Statsbanerne havde i tiden inden udskiftet de gamle 31,5 kg/m skinner med 45 kg/m skinner. De var skruet korrekt sammen og til svellerne, Men man var i gang med at løfte skinnelegemet, så det kunne tilpasses den svagt krummede kurve, der var på stedet. Derfor var svellerne på store strækninger afdækket for ballast mellem skinnerne. Det var en varm sommerdag. Luftens temperatur var dog ikke usædvanlig høj 22,9°C. Men ved solens indstråling kan skinnerne være blevet meget varmere. Og ved en temperaturstigning på 35°C vil jerns forlængelse på en 15 m lang strækning være 6,8 mm. Da skinnerne var sammenboltede med lasker, har de ikke kunnet udvide sig, og der er i stedet opstået betydelige spændinger i dem. Professor Lütken beregnede, at der ved den høje hastighed er kommet sidetryk på skinnerne, som bolte og sveller ikke har kunnet optage. I december 1913 meddelte justitsministeriet, at der ikke ville blive rejst tiltale mod nogen parter, da man ikke mente at nogen kunne stilles til ansvar for ulykken. Ulykken medførte at det fremover ikke var tilladt at indrangere gamle personvogne mellem nyere bogievogne. Endvidere fik det Statsbanerne til på hovedstrækninger at erstatte sandballast med skærver." Kilde: brammingegnsmuseum.dk/brammingulykken-1913 Karen Danielsen mentioned in the record of Karl Krarup Schmidt: Name: Karl Krarup Schmidt Gender:Male Burial Date: 02 Aug 1913 Death Date: 26 Jul 1913 Death Place: Bramminge, Ribe, Denmark Age: 34 Birth Date: 1879 (læs: 1878) Marital Status: Married Spouse's Name: Karen Danielsen Indexing Project (Batch) Number: B01047-4 System Origin: Denmark-EASy GS Film number: 408232 Reference ID: 7 361 1913 Citing this Record: "Denmark Burials, 1640-1917," index, <i>FamilySearch</i> (https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FVBM-VB8 : accessed 17 Oct 2014), Karen Danielsen in entry for Karl Krarup Schmidt, 26 Jul 1913; citing Bramminge, Ribe, Denmark, reference 7 361 1913; FHL microfilm 408232.